2019-02-13

Co logo mówi o Twojej marce?

Niespełna trzy tygodnie temu świat marketingu obiegła informacja na temat zmiany w identyfikacji wizualnej popularnej, hiszpańskiej sieciówki odzieżowej. Zara, bo o niej mowa, zdecydowała się na wprowadzenie nowego logotypu. Pozornie nie było w tej zmianie nic, co może szokować – ot, nieco inny krój fontu.

Mimo wszystko specjaliści od brandingu i grafiki do tematu nowego logotypu Zary podeszli wnikliwie i poddali je dogłębnej krytyce. Okazuje się, że pozornie niewielka zmiana może zrobić wiele zamieszania, jeśli mamy do czynienia z kultową marką. Zdaniem wielu projektantów nowy napis jest kompletnie nieczytelny, a zmiana była niepotrzebna. Opisana sytuacja pokazuje, jak wielki wpływ na wizerunek firmy ma dopracowane logo.

Czym jest logo?

Logo jest unikalną formą, stylizowanym napisem, symbolem lub inną formą wyrażoną za pomocą grafiki, która ma na celu identyfikację marki, przedsiębiorstwa lub organizacji. To pierwszy krok w budowaniu unikalności, wyróżnieniu się z tłumu, zbudowania świadomości odbiorcy na temat firmy. Wyobraźcie sobie wielkie domy mody bez loga. Pomyślcie, że firmy z branży motoryzacyjnej nagle się go pozbywają ze swej komunikacji wizualnej. Jak odróżnić Mercedesa od Audi, jeśli nie za pomocą wyraźnego logo, umieszczonego na przodzie i tyle samochodowej karoserii? (pomijamy oczywiście przypadki wiernych fanów marek, którzy potrafią rozpoznać ukochane samochody bez patrzenia na logo). Logiem potocznie określamy cały znak, który składa się z logotypu oraz sygnetu. Doskonałym przykładem na użycie logotypu jest właśnie Zara, gdzie napis pozostaje jedynym, ustalonym logiem. Podobnie bywa w przypadku sygnetu. Jego użycie najłatwiej wytłumaczyć poprzez podanie przykładu marki Nike – logiem jest tutaj popularna łyżwa. Jeszcze innym rodzajem jest monogram, czyli przedstawione w sposób graficzny inicjały marki lub organizacji. Tutaj za przykład posłużyć może logo Narodowego Funduszu Zdrowia.

Dlaczego logo jest takie ważne?

Logo jest podstawą do budowania spójnej komunikacji marki czy przedsiębiorstwa. Od stworzenia logo powinno się rozpoczynać wszelkie działania dotyczące identyfikacji wizualnej. Pamiętaj, że dobrze stworzone powinno odzwierciedlać wartości firmy, wskazywać na aspekty jej działania oraz mieć to „coś”, co wyróżni je na tle konkurencji. Może to być kolor, niebanalna czcionka używana w logotypie lub zgrabne połączenie logotypu i sygnetu. Od razu zaznaczamy, że nie warto korzystać z gotowych rozwiązań. Darmowe czcionki i propozycje, jakie można znaleźć w internetowych serwisach,  tworzone „na kolanie” kreacje graficzne nie są najlepszym pomysłem. Warto wykazać się profesjonalizmem i stworzenie zlecić komuś, kto posiada doświadczenie w tej dziedzinie. Moc logo tkwi w jego sferze wizualnej. Według przeprowadzanych na świecie badań ludzie rozpoznają obrazy znacznie szybciej niż tekst. Pomyśl, że wielu klientów już na podstawie logo Twojej  firmy potrafi podjąć decyzję o współpracy z nią. Jesteśmy wzrokowcami, więc naszą uwagę przyciąga to, co wygląda dobrze i powoduje, że chcemy sięgać po więcej.

Jak stworzyć dobre logo?

Zwięzła forma sprawia, że praca nad nim może okazać się wyjątkowo trudna. Rozpoczynając ją powinieneś połączyć różne komunikaty, wartości oraz skojarzenia, szukając w nich wspólnego elementu. Podczas działania w tym obszarze pomocna będzie wiedza z zakresu nauk humanistycznych, psychologii, marketingu. Zanim stworzysz logo zadaj sobie kilka pytań:

  • Jaki jest jego cel? Jakie skojarzenia powinno budzić oraz co, patrząc na logo powinien zapamiętać odbiorca?
  • W jakim stylu powinno zostać wykonane? Inaczej będzie prezentować się logo firmy budowlanej, a inaczej przytulnej kawiarni.
  • Weź pod uwagę swojego odbiorcę. W jakim jest wieku? Czym się interesuje? Co nim kieruje, że związał się właśnie z Twoją marką?
  • Monitoruj konkurencję. W dobie szybkiego przepływu informacji obrazy, dźwięki i teksty docierają do nas natychmiastowo i równie szybko znikają. Daj się poznać – tylko poprzez wyróżnienie się w tłumie masz szansę zostać zapamiętanym. Zanim przystąpisz do tworzenia logo sprawdź, jak to wygląda ono u konkurencji. Przykładowo, jeśli wielu rywali wykorzystuje kolor zielony powinieneś go unikać.
  • Zacznij od działań offline. Wystarczy zwykła kartka i ołówek. Naszkicuj to, co widzisz, o czym myślisz. Pamiętaj przy tym, że często pierwsze pomysły bywają tymi najbardziej oczywistymi. Warto zgłębić się w temat, pomyśleć, dać sobie czas. Najbardziej unikalne pomysły pojawiają się po wielu próbach.
  • Mniej znaczy więcej. Logo powinno być proste. Im więcej elementów zawiera, tym mnie czytelne się staje, a przez to traci na swojej sile. Poniżej podajemy kilka kultowych przykładów.

Dobre logo a social media

Logo powinno nadawać się do użycia w różnych sytuacjach oraz na wielu nośnikach. Nawet, jeśli w danej chwili nie posiadasz profili w social media pamiętaj, że kiedyś możesz zmienić zdanie. Gdy będziesz używać logo w profilach mediów społecznościowych musi ono być czytelne i odpowiednio wyskalowane. Z powyższych powodów powinno być maksymalnie uniwersalne i „odporne” na wpływy mody. Bywa tak, że to, co chwilowo modne za pewien czas może stać się niezrozumiałe. Tutaj odwołamy się do  wielkich marek z branży odzieżowej, które w ostatnich latach zdecydowały się uprościć do maksimum swoje loga, by jeszcze lepiej wyglądały w formie małych miniatur, jakie widzimy na Instagramie czy Facebooku. Poniżej przedstawiamy przykłady, w jaki sposób znane marki i domy mody zmieniły swoje logo, dostosowując je do nowoczesnych kanałów komunikacji.

Logo to potężne narzędzie marketingowe

Projektując swoje logo powinieneś pamiętać o zasadzie „od szczegółu do ogółu”. Oznacza to, że podczas pracy nad nim powinieneś rozważyć możliwości późniejszej zmiany identyfikacji wizualnej firmy. Wybierając logo skup się stworzeniu kreacji o największym potencjale na przyszłość, będącej dobrym fundamentem do rozbudowania całej linii graficznej. Zwróć uwagę na to, czy Twoje logo jest wpisane w księgę znaku. Dzięki temu zmniejszysz szansę na to, że ktoś, kto go używa zrobi to w niewłaściwy sposób. Mimo, iż w sieci łatwo o dostęp do generatorów tworzących loga zainwestuj w profesjonalistę, który doskonale zna temat i będzie wiedzieć, jak Ci doradzić. Pamiętaj, że logo jest inwestycją na lata oraz podstawą wizerunku firmy, na której nie warto przesadnie oszczędzać. Jeśli jest już stworzone warto, by zadbać o jego ochronę prawną. Dzięki temu możesz spać spokojnie bez obaw o jakiekolwiek konsekwencje wynikające z braku przestrzegania Twoich praw autorskich.

All rights reserved LUPIGO.PL © 2024

/ Polityka prywatności