Jak praca copywritera może wpłynąć na sprzedaż Twoich produktów?

kim jest copywriter

Zastanawiasz się, na czym tak naprawdę polega praca copywritera? Nie wiesz, w jaki sposób pisanie artykułów może przełożyć się na sprzedaż? Jeśli tak – ten artykuł jest dla Ciebie!

Kim jest copywriter?

Na pewno kojarzycie bardzo popularne jakiś czas temu memy, przedstawiające różne zawody w oczach szefa, znajomych, rodziców oraz nas samych. Z zawodem copywritera jest zupełnie jak w tych krążących w sieci, zabawnych grafikach – każdy wyobraża sobie zupełnie inaczej zakres jego obowiązków. Czym tak naprawdę zajmuje się copywriter? Mimo, iż zawód ten jest obecny na rynku pracy już od pewnego czasu, istnieje spore grono osób, które nie wiedzą, co wchodzi w zakres obowiązków copywritera. Istnieje prawdopodobieństwo, że wynika to z trudności dosłownego przełożenia nazwy tego zawodu na język polski. Wielu osobom praca to kojarzy się z przepisywaniem tekstów i ich parafrazowaniem. To oczywiście mylna opinia na temat zawodu copywritera, ponieważ rzeczywistą rolą osób parających się tym fachem jest tworzenie tekstów reklamowych, contentu na strony internetowe, planowaniem scenariuszy reklam, tekstów pod pozycjonowanie SEO, a także na ulotki i inne drukowane materiały reklamowe. Jak każdy zawód, tak i ten wciąż przechodzi ewolucję. Najprościej wytłumaczyć to na przykładzie pisania tekstów pod SEO – do pewnego momentu treści tworzone pod zaplecza poddawane były rygorystycznym zasadom pod względem budowy, bez konieczności umieszczania w nich merytorycznego zasobu wiedzy. Dzisiaj oprócz powyższych wytycznych liczy się także ich jakość. Szereg wymagań nakładanych na tworzenie jakościowych przekazów powoduje, że każda rzetelna agencja reklamowa oraz PR zatrudnia  specjalistę biegłego w ich tworzeniu.

Jakimi cechami powinien wyróżniać się dobry copywriter?

Idealna osoba na tym stanowisku powinna przede wszystkim lubić i umieć pisać. Nic więc dziwnego, że w dużej mierze zawodem tym parają się absolwenci takich kierunków studiów jak dziennikarstwo czy polonistyka. Dobry copywriter powinien być przygotowany na stworzenie każdej ilości tekstu i niezależnie czy pracuje jako freelancer, czy zatrudnia go agencja reklamowa, umieć dostosować powierzone mu zadanie do wyznaczonego deadline’u. Podstawą w pracy copywritera jest lekkie pióro, a także doskonała znajomość języka, w którym tworzone są teksty. Równie istotne jak jego umiejętności pisarskie są również kreatywność, wiedza z zakresu marketingu oraz umiejętność skutecznego wyszukiwania informacji. Niezbędne jest również „wczucie się” w preferowany styl i sposób komunikacji potencjalnego odbiorcy oraz umiejętność budowania wzorców osobowych. Copywriter powinien umieć pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie. Łatwo przychodzące budowanie sieci skojarzeń i odnajdywania analogii sytuacji pozwalają mu i na rozszerzenie perspektywy i uzupełnianie jej o nowe, przybliżone do głównego tematu treści (co przydaje się przede wszystkim w SEO copywritingu). Copywriting jest pisaniem użytkowym, nastawionym na odniesienie konkretnego skutku. Jednym słowem – copywriter powinien potrafić za pomocą słowa sprzedawać.

A skoro o sprzedaży mowa…

… możesz wierzyć lub nie ale dobrze przygotowane teksty reklamowe mają ogromny wpływ na to, czy ktoś zdecyduje się sięgnąć po proponowane przez Ciebie produkty lub usługi. Zamknij na chwilę oczy i przypomnij sobie, jaką przyjemność sprawia Ci dobrze napisana książka, wywiad, reportaż? Wciąga Cię, chcesz sięgać po więcej i więcej… Podobnie jest z tekstami reklamowymi – gdy internauta spotyka się z naprawdę dobrym przekazem jest on coraz bliżej podjęcia zakupowej decyzji, zwłaszcza, gdy komunikat trafia do niego kilkukrotnie. Dzięki odpowiednio dostosowanemu, profesjonalnie napisanemu komunikatowi w odbiorcy narasta nieodparta potrzeba oraz przekonanie, że rzeczywiście potrzebuje danego produktu lub usługi. Jeśli połączymy to z dobrze zbudowanym wizerunkiem marki otrzymujemy spójną całość. Uzyskanie efektu synergii pomiędzy wizerunkiem, a komunikatami to jeden z głównych powodów, dla którego warto zaufać doświadczonemu copywriterowi.

Copywriting o wielu twarzach

Oczywiście, copywriting może mieć wiele odsłon i funkcjonalności – w zależności od tego, jakie efekty za pomocą pisanych tekstów chcemy uzyskać. Najważniejsze jego „twarze”, przydatne w procesie sprzedażowym to:

  • Copywriting sprzedażowy i wizerunkowy – pozwoli Ci na wyróżnienie Twojej firmy na tle innych oraz wpłynie na skuteczną sprzedaż produktów. Jego zadaniem jest spójne przedstawienie oferty i wizerunku. Ten typ copywritingu wykorzystuje neuromarketing, czyli zespołu metod naukowych i wiedzy z zakresu funkcjonowania ludzkiego mózgu w zakresie komunikacji. Dzięki niemu można trafić do odbiorcy za pomocą wykorzystania wielu zmysłów jednocześnie. Komunikat, kierowany przez copywritera za pomocą treści do odbiorcy jest dopasowany do jego preferencji neurologicznych. Klient otrzymuje przekaz nacechowany emocjonalnie, skupiający się na przyjemności powstałej w procesie zakupowym.
  • Copywriting produktowy i sensoryczny – doskonały copywriter sprawi, że za pomocą słowa odbiorca będzie mógł doznawać odczuć kojarzonych z jedzeniem reklamowanych chipsów, przyjemnością wynikającą z wyjścia na kolację w sukience z jedwabiu, czy zapachem perfum, przywołujących najlepsze wspomnienia ubiegłego lata… To najbardziej „namacalny” sposób udowodnienia potencjalnemu klientowi potrzeby zakupu reklamowanego produktu.
  • SEO copywriting – oprócz tego, że teksty reklamowe powinny sprzedawać, muszą też być widoczne w sieci przez jak najlepiej sprecyzowaną pod dany przekaz grupę odbiorców. SEO copywriting jest swoistą podporą dla treści nasyconych komunikatami sprzedażowymi – by te mogły działać, niezbędna jest ich widoczność w Internecie. Doświadczony SEO copywriter wie, jak stworzyć treść rzucającą się w oczy robotom Google, zawierającą odpowiednie słowa kluczowe i pozycjonujące nagłówki, o unikalnej treści.

Jak wybrać odpowiedniego copywritera?

Przed dokonaniem wyboru copywritera warto zapoznać się z portfolio osoby, z którą zamierzasz podjąć współpracę. Szczególne znaczenie ma sprawdzenie tematyki oraz typów tworzonych tekstów, a także stylu, w jakim dana osoba pisze. Może się okazać, że copywriter specjalizujący się w tworzeniu krótkich przekazów reklamowych nie sprawdzi się podczas pisania długich, specjalistycznych tekstów, chociaż nie jest to regułą. Rozumienie podstawowych zasad marketingu internetowego to także niezbędna umiejętność, na którą powinieneś zwrócić uwagę decydując się na współpracę. Warto też ustalić formę kontaktu z copywriterem, przeanalizować czas jego reakcji oraz to, czy po prostu się dogadujecie. Dobrym sposobem przed rozpoczęciem współpracy jest przeprowadzenie testu, który polegać będzie na napisaniu przez copywritera próbnych treści. Na konkretnym przykładzie łatwiej będzie przyjrzeć się stylowi i umiejętnościom wybranej przez nas osoby oraz temu, czy istnieje potencjał, by teksty jego autorstwa przyczyniły się w rzeczywistym stopniu do zwiększenia sprzedaży Twoich produktów i usług.

Potrzebujesz udoskonalić content swojej strony internetowej?

Zastanawiasz się, w jaki sposób wzmocnić sprzedaż Twoich produktów/usług?

Napisz do nas!

Doświadczony zespół LUPIGO pomoże Ci w stworzeniu strategii content marketingowej oraz treści na miarę Twoich potrzeb.

 >>KONTAKT<<