2024-10-08

Jak stworzyć strategię marketingową?

Jak stworzyć strategię marketingową? - LUPIGO

Jest ona fundamentalnym elementem w procesie tworzenia strategii. Pomaga zrozumieć wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na firmę, które można wykorzystać w strategii i przekuć w atuty lub odpowiednio zmodyfikować. Analiza składa się z 4 elementów:

S: Strengths – Mocne strony: krok ten pomaga zidentyfikować najmocniejsze atuty, które przekuwa się w przewagi konkurencyjne. Mogą nimi być np. unikalne zasoby, technologie, produkty/usługi, reputacja marki.

W: Weaknesses – Słabe strony: ich znajomość jest istotna, ponieważ pozwala na opracowanie planu, który zminimalizuje ich wpływ na działanie marki. Przykładem słabych stron mogą być: mała rozpoznawalność marki, problemy logistyczne, ograniczone zasoby finansowe czy małe doświadczenie rynkowe.

O: Opportunities – Szanse: są nimi czynniki/elementy, które można wykorzystać na swoją korzyść. Dają one dużą przestrzeń do rozwoju marki, np. wprowadzenia nowych produktów czy wejścia na nowe rynki.

T: Threats  – Zagrożenia: ich rozpoznanie pozwala na opracowanie strategii działań zapobiegawczych. Wśród zagrożeń mogą się znaleźć: zmiany trendów rynkowych lub preferencji konsumentów, kryzys gospodarzy, szybki wzrost konkurencji.

Cele są jednym z kluczowych elementów każdej strategii. Powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i osadzone w czasie (SMART). Bez nich ciężko jest ocenić, czy przygotowana strategia jest skuteczna. Przykładem celów może być:

DNA to tożsamość marki, która jest unikalna, właściwa tylko jej. Odzwierciedla ono to wszystko, co czyni markę wyjątkową i określa jej rolę na rynku. Jest istotna z punktu realizacji dalszych działań marketingowych, budowania spójnego wizerunku i komunikacji. Z DNA wynikają wyróżniki i wartości. Aby ustalić DNA, należy wskazać 3 unikalne, najważniejsze, cechy marki.

Polega ono na wskazaniu wartości, które reprezentuje marka, a które odróżniają ją od konkurencji. Przykładem mogą być: zaufanie konsumentów, innowacyjność, partnerska współpraca. Natomiast wyróżniki określają charakter marki. Dzielimy je na racjonalne (np. skuteczne produkty) i emocjonalne (np. poczucie luksusu związane z posiadaniem danego produktu). Ustala się je, aby zaistnieć w pamięci klientów, budując pozytywny obraz marki i lojalność konsumentów.

Analiza jest istotna, ponieważ pomaga poznać strukturę rynku, jego rozmiar, trendy, dynamikę zmian. Zbadanie konkurentów i ich strategii, pozwoli określić ich mocne i słabe strony, lepiej zrozumieć otoczenie rynkowe, aby wyróżnić markę na ich tle i nie popełnić ich błędów. Analiza pomaga stworzyć efektywniejszą strategię marketingową.

Czyli określenie i scharakteryzowanie grup docelowych, do których będą kierowane produkty/usługi:

Jednym z kluczowych kroków przygotowywania strategii jest pozycjonowanie marki, czyli zdefiniowanie wartości pozycjonujących. Proces ten służy wypracowaniu określonego miejsca, które chcemy, aby zajęła w umyśle konsumenta, gdy będzie miał z nią kontakt, tj. gdy o niej pomyśli/usłyszy.

Mając ustalone powyższe elementy, można przystąpić do opracowywania kolejnych kroków, tj. wyboru narzędzi i kanałów komunikacji marketingowej, przygotowania strategii komunikacji marki i planowania działań marketingowych.Stworzenie strategii marketingowej to złożony proces, oparty na wielu analizach i dokładnym planowaniu. Jest jednak kluczowym narzędziem służącym osiągnięciu przez markę sukcesu, szczególnie na dynamicznym rynku online.

Jeżeli Twoja marka nie ma jeszcze strategii lub obecna nie przynosi efektów, skorzystaj z pomocy LUPIGO – skontaktuj się z nami i porozmawiajmy. Pomożemy Ci stworzyć strategię marketingową, która przyczyni się do sukcesu Twojej marki na rynku.

Agnieszka-Koszuta-lupigo

All rights reserved LUPIGO.PL © 2024

/ Polityka prywatności