2024-10-08
Jak stworzyć strategię marketingową?
Strategia marketingowa to fundament działania i rozwoju firmy. Jej stworzenie to złożony proces, który wymaga dużego zaangażowania. Opiera się na dokładnej analizie, planowaniu i precyzyjnym opracowaniu jej poszczególnych elementów. W poniższym artykule przedstawimy kluczowe elementy, które zawsze bierzemy pod uwagę podczas tworzenia strategii marketingowej dla naszych Klientów.
Spis treści:
- Przeprowadzenie analizy SWOT
- Ustalenie celów marketingowych
- Określenie DNA marki
- Zdefiniowanie wartości i wyróżników
- Wykonanie analizy rynku i konkurencji
- Przeprowadzenie segmentacji rynku
- Pozycjonowanie marki
1. Przeprowadzenie analizy SWOT
Jest ona fundamentalnym elementem w procesie tworzenia strategii. Pomaga zrozumieć wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na firmę, które można wykorzystać w strategii i przekuć w atuty lub odpowiednio zmodyfikować. Analiza składa się z 4 elementów:
S: Strengths – Mocne strony: krok ten pomaga zidentyfikować najmocniejsze atuty, które przekuwa się w przewagi konkurencyjne. Mogą nimi być np. unikalne zasoby, technologie, produkty/usługi, reputacja marki.
W: Weaknesses – Słabe strony: ich znajomość jest istotna, ponieważ pozwala na opracowanie planu, który zminimalizuje ich wpływ na działanie marki. Przykładem słabych stron mogą być: mała rozpoznawalność marki, problemy logistyczne, ograniczone zasoby finansowe czy małe doświadczenie rynkowe.
O: Opportunities – Szanse: są nimi czynniki/elementy, które można wykorzystać na swoją korzyść. Dają one dużą przestrzeń do rozwoju marki, np. wprowadzenia nowych produktów czy wejścia na nowe rynki.
T: Threats – Zagrożenia: ich rozpoznanie pozwala na opracowanie strategii działań zapobiegawczych. Wśród zagrożeń mogą się znaleźć: zmiany trendów rynkowych lub preferencji konsumentów, kryzys gospodarzy, szybki wzrost konkurencji.
2. Ustalenie celów marketingowych
Cele są jednym z kluczowych elementów każdej strategii. Powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i osadzone w czasie (SMART). Bez nich ciężko jest ocenić, czy przygotowana strategia jest skuteczna. Przykładem celów może być:
- zwiększenie świadomości marki
- pozyskanie określonej liczby klientów w skali miesiąca
- zwiększenie sprzedaży o xx% w ciągu roku
3. Określenie DNA marki
DNA to tożsamość marki, która jest unikalna, właściwa tylko jej. Odzwierciedla ono to wszystko, co czyni markę wyjątkową i określa jej rolę na rynku. Jest istotna z punktu realizacji dalszych działań marketingowych, budowania spójnego wizerunku i komunikacji. Z DNA wynikają wyróżniki i wartości. Aby ustalić DNA, należy wskazać 3 unikalne, najważniejsze, cechy marki.
4. Zdefiniowanie wartości i wyróżników
Polega ono na wskazaniu wartości, które reprezentuje marka, a które odróżniają ją od konkurencji. Przykładem mogą być: zaufanie konsumentów, innowacyjność, partnerska współpraca. Natomiast wyróżniki określają charakter marki. Dzielimy je na racjonalne (np. skuteczne produkty) i emocjonalne (np. poczucie luksusu związane z posiadaniem danego produktu). Ustala się je, aby zaistnieć w pamięci klientów, budując pozytywny obraz marki i lojalność konsumentów.
5. Wykonanie analizy rynku i konkurencji
Analiza jest istotna, ponieważ pomaga poznać strukturę rynku, jego rozmiar, trendy, dynamikę zmian. Zbadanie konkurentów i ich strategii, pozwoli określić ich mocne i słabe strony, lepiej zrozumieć otoczenie rynkowe, aby wyróżnić markę na ich tle i nie popełnić ich błędów. Analiza pomaga stworzyć efektywniejszą strategię marketingową.
6. Przeprowadzenie segmentacji rynku
Czyli określenie i scharakteryzowanie grup docelowych, do których będą kierowane produkty/usługi:
- Segmentacja rynku: polega na wykonaniu jego podziału na segmenty, na podstawie kryterium: demografii, geografii, psychografii, cech behawioralnych: zachowań, potrzeb i preferencji klientów. Proces ten pomaga lepiej zrozumieć istniejące między nimi różnice, aby skuteczniej kierować do nich przekaz marketingowy.
- Targetowanie: jest to proces, w trakcie którego tworzy się szczegółowy profil klienta, który będzie reprezentował wybraną grupę docelową marki. Krok ten pomoże tworzyć spersonalizowane kampanie, precyzyjniej odpowiadające potrzebom grupy.
7. Pozycjonowanie marki
Jednym z kluczowych kroków przygotowywania strategii jest pozycjonowanie marki, czyli zdefiniowanie wartości pozycjonujących. Proces ten służy wypracowaniu określonego miejsca, które chcemy, aby zajęła w umyśle konsumenta, gdy będzie miał z nią kontakt, tj. gdy o niej pomyśli/usłyszy.
- Definiowanie wartości: określamy, jaka marka jest i jak ma być postrzegana przez klientów. Istotne jest, aby wskazane wartości były autentyczne i spójne z opracowanym DNA marki.
- Opracowanie unikalnej propozycji sprzedaży (USP – Unique selling proposition), czyli korzyści odróżniającej produkt lub usługę od konkurencji.
- Zdefiniowanie argumentów (RTB – Reason to believe), które potwierdzą wiarygodność USP.
Mając ustalone powyższe elementy, można przystąpić do opracowywania kolejnych kroków, tj. wyboru narzędzi i kanałów komunikacji marketingowej, przygotowania strategii komunikacji marki i planowania działań marketingowych.Stworzenie strategii marketingowej to złożony proces, oparty na wielu analizach i dokładnym planowaniu. Jest jednak kluczowym narzędziem służącym osiągnięciu przez markę sukcesu, szczególnie na dynamicznym rynku online.
Jeżeli Twoja marka nie ma jeszcze strategii lub obecna nie przynosi efektów, skorzystaj z pomocy LUPIGO – skontaktuj się z nami i porozmawiajmy. Pomożemy Ci stworzyć strategię marketingową, która przyczyni się do sukcesu Twojej marki na rynku.
Autor: Agnieszka Koszuta – Marketing Manager w LUPIGO
Z branżą marketingową związana od ponad 12 lat. Doświadczenie zdobywała, pracując zarówno po stronie agencji, jak i klienta. Zajmuje się planowaniem, wdrażaniem, rozwijaniem strategii marketingowych i rozwiązań marketing automation. Doświadczona w pracy z klientami z ponad 20 branż. Wierzy, że nie ma trudnych zadań – to w trudnościach widzi możliwości. Za sukces uważa przerastanie oczekiwań klientów. Jeśli nie wybrałaby ścieżki marketingowej, zostałaby neurochirurgiem i choć nie wybrała tej drogi, to z właściwą mu precyzją operuje słowem.