Jak zaplanować skuteczną strategię marketingową dla biznesu online?

Jak zaplanować skuteczną strategię marketingową dla biznesu online?

Masz pomysł na biznes i chcesz zaistnieć w sieci, ale nie wiesz jak dotrzeć do grupy swoich potencjalnych klientów?

Na początku powinieneś zdefiniować swoje cele biznesowe i stworzyć odpowiednią strategię, która pomoże Ci w sposób uporządkowany wykonywać poszczególne działania. Twoja strategia nie musi być skomplikowana, choć im więcej szczegółów uda Ci się zaplanować, tym lepiej. Jeśli jednak dopiero stawiasz pierwsze kroki w kwestii tworzenia strategii prezentowania produktów lub usług w Internecie, mamy dla Ciebie krótki poradnik – na dobry początek.

Wykorzystując poniższe pytania i udzielając na nie odpowiedzi, możesz samodzielnie stworzyć podstawową strategię marketingową i rozwijać ją z biegiem czasu.

1. Kim są Twoi odbiorcy?

Postaraj się udzielić bardzo konkretnej odpowiedzi na to pytanie. Jest to prawdopodobnie najcięższa część, ale stanowi centralny element całej strategii. Najszybszym sposobem, aby to zrobić, jest analiza informacji o dotychczasowych klientach. Jeśli dopiero rozkręcasz biznes, nie posiadasz jeszcze klientów lub nie masz szczegółowych informacji o nich, musisz włożyć w to nieco więcej wysiłku.

Istotne jest określenie „Persony”, czyli profilu idealnego odbiorcy, najpełniejszego zarysu przedstawiciela grupy docelowej. Istnieje kilka sposobów na rozpoczęcie badania odbiorców docelowych. Możesz zacząć od przeanalizowania case study konkurentów, następnie zapoznaj się z raportami analityków branżowych, skorzystaj z funkcji Facebook Audience Insights lub przeprowadź ankiety i wywiady.

Oto kilka rzeczy, których powinieneś dowiedzieć się o swoich klientach:

  • Co powoduje, że kupują produkty lub usługi takie jak Twoje?
  • Czego oczekują od produktów lub usług podobnych do Twoich?
  • Które aspekty podobnych produktów lub usług klienci postrzegają jako najbardziej przekonujące do zakupu, a które ich zniechęcają?
  • W jakim przedziale wiekowym znajdują się klienci zainteresowani podobnymi produktami i usługami? Jakiej są płci? Czy pochodzą z dużych miast czy raczej z małych miejscowości? Czym zajmują się zawodowo? Jakie posiadają wykształcenie?
  • Podczas określania Persony, warto także zastanowić się, czym się interesuje, jakie ceni wartości i jakie problemy możesz pomóc jej rozwiązać, oferując swój produkt lub usługę?

2. Gdzie Twoi potencjalni klienci spędzają czas w Internecie?

Ten krok mocno łączy się z poprzednim i powinien być wykonany w ramach identyfikacji odbiorców. Dowiedz się jakie miejsca w sieci Twoi odbiorcy odwiedzają najczęściej i spróbuj wyjść im naprzeciw. Dzięki temu będziesz w stanie stworzyć cele oraz listę miejsc, gdzie warto pokazać się ze swoją reklamą lub publikacją ciekawych treści. Tutaj ponownie możesz porozmawiać z klientami, przeprowadzić wywiady (lub zatrudnić firmę, która je wykona), przeczytać raporty branżowe i odwiedzić branżowe fora.

3. Jaki rodzaj treści najbardziej im odpowiada?

Ta informacja może wynikać z kroku poprzedniego. Jeśli zdecydujesz się dołączyć np. do LinkedIn, użytkownicy mogą zainteresować się bardziej szczegółowymi, branżowymi artykułami, publikacjami lub slajdami. Jeśli Twoim głównym kanałem komunikacji stanie się Facebook, to użytkownicy mogą preferować posty wideo, ciekawe zdjęcia, różnego rodzaju zabawy i konkursy czy aktywne dialogi. YouTube może okazać się właściwy dla kampanii wizerunkowych, prezentowanych osobom spędzających dużo czasu na oglądaniu filmów video. W zależności od tego, jaki kanał komunikacji wybierzesz, musisz dostosować publikowane treści nie tylko do charakteru danego medium, ale także do zainteresowań i preferencji swojej grupy odbiorców (którą określiłeś w początkowych krokach). Pamiętaj, że w Twoich przekazach bardzo istotną rolę odgrywa styl języka komunikatów, który będzie odmienny dla poszczególnych grup: dla kobiet i mężczyzn, osób starszych i młodszych czy też interesujących się rolnictwem lub informatyką. W celu pozyskania dodatkowych informacji o potencjalnych klientach, możesz przeprowadzać ankiety, udzielać się na forach, zobaczyć co sprawdza się u konkurencji (ale nigdy nie kopiuj pomysłów!).

4. Czego powinieneś dowiedzieć się o sobie i swoim biznesie?

Przede wszystkim zastanów się, co chcesz osiągnąć i jaki jest cel Twoich działań oraz jaki efekt chcesz uzyskać poprzez publikację swoich komunikatów i przekazów reklamowych?

Pomyśl o ścieżce sprzedaży i cyklu zakupów. Jaka treść zainteresowałaby Twoich potencjalnych klientów na każdym z poszczególnych etapów? Przekazy, które będziesz kierować do nowych odbiorców na pewno będą się różnić od tych, które skierujesz do stałych klientów czy osób, które już zetknęły się z Twoją marką, ale nadal zastanawiają się nad skorzystaniem z oferty.

Zadaj sobie pytanie: „Co muszą zrobić potencjalni nabywcy, zanim sfinalizują ze mną współpracę lub dokonają zakupu? Jakie mogą napotkać problemy lub jakie mogą mieć zastrzeżenia?” Dzięki temu dowiesz się, co powinieneś zrobić, aby klienci nie zniechęcili się już na wstępie. Będziesz mógł także budować komunikację w taki sposób, aby maksymalnie ułatwić klientom dotarcie do Ciebie i Twojej oferty oraz przyspieszyć realizację transakcji.

5. Jak możesz zbadać, czy to co robisz jest skuteczne?

Niezwykle ważną i bardzo ciekawą częścią całej strategii marketingowej jest możliwość jej śledzenia i sprawdzenia jak działa. Zastanów się, w jaki sposób możesz śledzić sukces na każdym etapie – od ruchu, po zaangażowanie i konwersję. Jakich narzędzi będziesz potrzebować? Niewątpliwie powinieneś zacząć od podstawowego narzędzia, jakim jest Google Analytics. Pamiętaj o takich elementach, jak konfiguracja celów, śledzenie linków czy ustawienie parametrów UTM. Jeśli taka analiza sprawi Ci problem, możesz zwrócić się o pomoc do fachowców w tej dziedzinie.

Zaplanowanie tego ostatniego kroku i przygotowanie niezbędnych narzędzi z wyprzedzeniem pozwoli Ci zaoszczędzić mnóstwo frustracji i zamieszania w czasie, gdy będziesz się starał sprawdzić, czy Twoje wysiłki zakończyły się sukcesem. Twoja strategia dotarcia z produktem lub usługą do klienta nie musi być skomplikowana, by była skuteczna. Potrzebujesz czegoś, co przypomni Ci, dokąd zmierzasz i jak daleko udało Ci się już dojść. Wykonaj 5 opisanych kroków, zapisz wszystkie swoje odpowiedzi i wnioski, rozbuduj je, a będziesz na właściwej drodze do sukcesu.

Jeśli nie chcesz samodzielnie tworzyć strategii lub udało Ci się określić jej zarys, ale potrzebujesz profesjonalnej rozbudowy, możesz zwrócić się z tym do specjalistów. A może brakuje Ci pomysłu na angażujące treści, dostosowane do Twojej grupy docelowej? Nie przejmuj się! Chętnie pomożemy! 🙂

Skontaktuj się.