Jak pozyskiwać nowych klientów?

Jak pozyskać klienta?

Proces pozyskiwania nowych klientów może wydawać się trudny, warto jednak zauważyć, że żyjemy w czasach, w których możliwości dotarcia do potencjalnych odbiorców usług jest wiele, a liczba dostępnych kanałów komunikacji jeszcze nigdy nie była tak duża.

Nigdy wcześniej też nie mieliśmy do czynienia z natłokiem przepływu informacji – zewsząd „atakują” nas reklamy, promocje i oferty. Mając na uwadze dużą konkurencję na rynku, w procesie pozyskiwania klientów należy rozważyć strategię dywersyfikacji źródeł dotarcia. Ich rodzaje uzależnione są od wielu czynników, takich jak dostępne narzędzia, budżet czy czas, jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć na pozyskanie klienta. Chcąc uzyskać jak najlepsze efekty trzeba działać wielokanałowo. Gdzie i w jaki sposób dotrzeć do potencjalnych klientów? Poniżej znajdziecie nasze wskazówki.

Kampania online czy offline? A może to i to!

Opracowując kampanię, której celem będzie dotarcie do potencjalnych klientów, warto zacząć od strategii, która pozwoli określić jej kluczowe elementy i zaplanować ich realizację. Odpowie także na pytania – za pomocą jakich kanałów dotrzeć do potencjalnych klientów? Ograniczając się jedynie do kampanii w sieci, czy kierować komunikaty również do użytkowników przebywających offline?

Promocja w sieci

Kampania tego typu może przybierać różne formy. Najpopularniejsze narzędzia to Google Ads oraz Facebook, które pozwolą nam dotrzeć do określonej grupy odbiorców za pomocą różnych typów kampanii. Reklama prezentująca ofertę lub usługi, informująca o aktualnych promocjach czy przedstawiająca dotychczasowe osiągnięcia marki to tylko niektóre z nich.

Warto wziąć pod uwagę zaawansowane opcje targetowania reklam dostępne w obrębie tych narzędzi. Pozwolą one dotrzeć do określonej grupy odbiorców, sklasyfikowanych na podstawie płci, wieku, lokalizacji czy zainteresowań i przygotować trafne i spersonalizowane komunikaty reklamowe.

W kontekście zmian dotyczących percepcji i przyswajania treści nie można pominąć takich kanałów jak Instagram czy YouTube, za pomocą których możliwa jest realizacja działań o charakterze wizerunkowym, które pozwalają dotrzeć do masowego odbiorcy.

Istotnym elementem w obrębie działań prowadzonych online jest także e-mail marketing. W realizacji tego typu kampanii ważna jest wytrwałość i systematyczność, a także wdrożenie w jego obrębie automatyzacji, która wraz z czasem pozwoli przygotowywać coraz trafniejsze i skuteczniejsze komunikaty.

Kampania offline

Wraz z rozpowszechnieniem się możliwości prowadzenia działań promocyjnych w sieci, tradycyjna reklama offline zeszła na drugi plan i w kontekście niektórych branży stała się narzędziem zbędnym. Zadając sobie pytanie, czy warto docierać do potencjalnych klientów za jej pomocą należy pod uwagę wziąć przede wszystkim grupę docelową, do której przekaz będzie kierowany i przeanalizować jej specyfikę. Przykład? Sprzedając produkty dla dzieci w wieku przedszkolnym, z ofertą skierowaną do rodziców warto dotrzeć zarówno poprzez internet – uwzględniając fakt, że mamy spędzają sporo czasu w sieci na stronach o charakterze parentingowym, ale także poprzez reklamę tradycyjną – umieszczając baner z ofertą sklepu na placu zabaw, gdzie regularnie przebywają rodzice.

Oprócz wspomnianych banerów reklamowych (reklama outdoorowa), w ramach działań promocyjnych offline mamy także do dyspozycji reklamę radiową, telewizyjną czy w prasie oraz eventy promocyjne i marketing bezpośredni. Która z nich będzie najskuteczniejsza? Odpowiedź brzmi – wszystko zależy od specyfiki grupy docelowej, kluczowe są także środki i narzędzia, jakimi dysponujemy.

Warto także zaznaczyć, że działania offline i online mogą tworzyć marketingowy ekosystem i wzajemnie na siebie oddziaływać. Często bywa tak, że reklama offline stanowi wstęp do poszukiwań online. Chcąc zatem jak najskuteczniej docierać do potencjalnych klientów, należy wziąć pod uwagę obydwie strategie.

Dla klienta liczy się tylko cena – czy aby na pewno?

Podejmując decyzję zakupową, czy decydując się na współpracę z daną firmą bierzemy pod uwagę szereg elementów, które składają się na atrakcyjność danej oferty. Z pewnością takie czynniki, jak cena, zakres oferowanych produktów/usług czy lokalizacja mogą skutecznie przyciągnąć nowych klientów. Warto jednak pamiętać również o innych elementach, które na pozór wydają się mało istotne, a mogą mieć kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Zalicza się do nich całość działań określanych mianem CSR, a więc wszelką działalność firmy, której przyświeca troska o pracowników, lokalną społeczność, otoczenie itp. W praktyce sprowadzać się może ona do udziału w akcjach charytatywnych czy wspieranie lokalnych inicjatyw. Wszystkie te elementy stanowią dodatkowy czynnik, który w oryginalny sposób może wyróżnić markę czy firmę na tle konkurencji, a w konsekwencji przyciągnąć nowych klientów.

Polecenia i rekomendacje – czy mają sens?

Wydawać by się mogło, że solidnie przygotowana oferta i odpowiednia strategia marketingowa to klucz do pozyskiwania nowych klientów. Należy jednak mieć na uwadze, że proces ten odbywa się również poza przestrzenią reklamową, np. w trakcie spotkań towarzyskich. Rekomendacje i polecenia płynące z ust osób, którym ufamy, które podziwiamy mają wielką moc i mogą w dużym stopniu przyczynić się do pozyskania nowych klientów. Niezbędne jest zatem dbanie o dobre relacje nie tylko z obecnymi, ale również byłymi klientami.

Ważne jest, aby jasno komunikować czym się zajmujemy i mówić o swoich osiągnięciach w przestrzeni publicznej, tak żeby poprzez skojarzenia, czy „pocztę pantoflową” każdy z naszego otoczenia mógł nas polecić jako specjalistów w danej branży.

Stawiając sobie za cel pozyskiwanie nowych klientów, musimy przede wszystkim zadać sobie pytania – kim są? Gdzie przebywają? Co lubią? Oprócz analizy grupy docelowej istotnym elementem jest także określenie jakimi środkami i „mocami przerobowymi” dysponujemy, w następnym kroku natomiast możemy przejść do wyboru konkretnych narzędzi. Przyświecać powinna nam zasada dywersyfikacji źródeł tak, aby do potencjalnych klientów docierać na wiele różnych sposobów, zanim ostatecznie zdecydują się oni na współpracę z naszą firmą.

Zależy Ci na powiększeniu grona klientów? Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci dobrać odpowiednie narzędzia i przygotować strategię promocyjną.

 

 >>KONTAKT<<