2024-01-09
Kampania Facebook Ads czy Google Ads – którą wybrać?
Google Ads i Meta Ads (Facebook) są najpopularniejszymi systemami reklamowymi na świecie. Wielu marketingowców, chcąc osiągnąć założone cele, zastanawia się, które kampanie reklamowe najlepiej sprawdzą się w ich przypadku. Obydwa systemy reklamowe mają pewne podobieństwa, ale i różnice. O tym jak efektywnie tworzyć kampanie reklamowe oraz który system wybrać, przedstawimy w tym artykule.
Spis treści:
- Który system reklamowy wybrać – poznaj korzyści
- Który system reklamowy wybrać – poznaj korzyści
- Zalety i wady Google Ads
- Zalety i wady Meta Ads
- Atrybucja a efektywność kampanii
- Który system reklamowy wybrać?
Różnice między systemem reklamowym Google Ads i Meta Ads
Największą oraz najbardziej znaczącą różnicą między systemami jest moment emisji, czyli wyświetlania reklamy. Reklamy Google oparte są głównie na wyszukiwanych słowach kluczowych, więc będą się wyświetlać w momencie, gdy odbiorca szuka konkretnych fraz. W ten sposób reklamy stanowią odpowiedź na zapytanie odbiorcy. Natomiast reklamy w Meta Ads wyświetlają się na podstawie zainteresowań, bez względu na to czy odbiorcy szukają odpowiedzi na dany temat, czy jedynie przeglądają swoje ulubione treści dla rozrywki.
Przedstawiony schemat stanowi pewne uproszczenie, ponieważ funkcje obydwu systemów nieco się przenikają. Dla przykładu, Facebook również pozwala na umieszczanie reklam w wynikach wyszukiwania, a Google coraz mocniej stawia na reklamy w bardziej społecznościowym stylu, o czym więcej dowiesz się z naszego artykułu o reklamach Demand Gem (https://lupigo.pl/blog/demand-gen-nastepca-reklam-discovery-od-google/). Chcąc zrozumieć znaczenie tej różnicy, należy głębiej się zastanowić nad zachowaniem zakupowym klientów. Osoby, które poszukują konkretnych produktów, mogą się charakteryzować wysoką intencją zakupową, przez co będą stanowić świetną bazę dla dołu lejka sprzedażowego. Rozpatrując sytuację z drugiej strony, kiedyś te same osoby były na górze lejka i mimo braku chęci zakupu (na tym etapie), reklama, którą zauważyły, wzbudziła ich zainteresowanie produktem. W dużym uproszczeniu reklama w mediach społecznościowych jest niczym billboard przy ruchliwej ulicy, który mijany wielokrotnie przypomina o produkcie, natomiast reklama w Google jest jak baner w galerii handlowej umieszczany przy konkretnym sklepie.
Który system reklamowy wybrać – poznaj korzyści
Zalety i wady Google Ads:
Zalety:
- przeglądarka Google to niekwestionowany lider na rynku przeglądarek,
- Google umożliwia tworzenie reklam tekstowych, dzięki czemu można zacząć ich wdrażanie bez dodatkowych nakładów czasu,
- użytkownicy trafiający na reklamę prawdopodobnie są zainteresowani zakupem produktu (są niżej w lejku sprzedażowym).
Wady:
- konkurencja – wszystkie reklamy mogą się wyświetlić w ograniczonej liczbie przypadków, co sprawia, że w frazach z dużą konkurencją CPC (koszt kliknięcia) będzie znacznie wyższy.
Zalety i wady Meta Ads:
Zalety:
- ludzie spędzają w mediach społecznościowych mnóstwo czasu, dzięki czemu można im wyświetlać wiele reklam, co wpływa na ich niższą cenę – z tego samego powodu media społecznościowe są świetnym narzędziem przypominającym o dokończeniu sprzedaży,
- media społecznościowe są miejscem, które użytkownicy kojarzą z przyjemnością, dlatego odpowiednio stworzona kreacja reklamowa może skutecznie zainteresować produktem,
- targetowanie – Facebook oraz Instagram wyświetlają użytkownikom reklamy na podstawie m.in. ich zainteresowań, danych demograficznych czy wydarzeń z życia. Ogrom możliwości doprecyzowania grupy odbiorców jest największą zaletą tego systemu reklamowego.
Wady:
- niższa tendencja zakupowa,
- Facebook nie narzuca ograniczeń w wyświetlaniu reklam, przez co odbiorcy mogą być zmęczeni ciągłym ich oglądaniem.
Atrybucja a efektywność kampanii
Jako znaczącą różnicę warto także wskazać atrybucję, czyli sposób gromadzenia danych przez system reklamowy. Z racji swoich zalet poszczególne systemy w inny sposób przypisują sobie efekty kampanii. Google, jako system premiujący wykorzystywanie go w dolnej części lejka, zbiera informacje w oparciu o dane (np. ostatnie kliknięcie z reklamy przed zakupem przypisu jako zakup dla danej reklamy). Nieco inaczej ta kwestia wygląda w przypadku kampanii Facebook i Instagram. Jako że charakter kampanii realizowanych na tych platformach zachęca do wykorzystywania ich w górze lejka sprzedażowego, domyślne ustawienia atrybucji uwzględniają również czas i wyświetlenia (np. zakup dokonany przez osobę, która wczoraj wyświetla reklamę będzie przypisany do tej reklamy).
Który system reklamowy wybrać?
W niektórych sytuacjach lepsze efekty osiągniemy w systemie Facebook, w innych w Google. Nie należy jednak skupiać się wyłącznie na jednym z nich, ponieważ w większości przypadków wykorzystanie mocnych stron obu systemów daje dużo lepsze efekty niż działanie jednotorowe. Rozważając wybór, można jako punkt wyjścia obrać tezę “powinniśmy być tam, gdzie są nasi klienci”. W ten sposób przetestujemy, który kanał lepiej się sprawdzi w przypadku naszej branży oraz celu, który chcemy zrealizować. Należy pamiętać, aby wykorzystywać największe atuty każdego z nich i wyciągać wnioski na podstawie zebranych informacji, by optymalizować działania i osiągać jak najlepsze wyniki.
Autor: Daniel Ligęza – Specjalista Meta Ads LUPIGO
Entuzjasta wykorzystywania eksploracyjnej analizy danych podczas projektowania kampanii reklamowych. Specjalizuje się w budowaniu kampanii o przemyślanej strukturze oraz wyciąganiu nieoczywistych wniosków na podstawie zebranych danych. Uważa, że każda informacja jest na wagę złota, a nieustanne poszukiwanie ukrytych wzorców i trendów jest kluczem do podejmowania efektywnych decyzji.