2019-01-10

Czego Polacy najczęściej szukali w Google w roku 2018? Sprawdzamy coroczny ranking Google Trends

Koniec roku to doskonała okazja do tworzenia podsumowań i rankingów. Niektórzy podsumowują swoje noworoczne postanowienia, a inni zyski.

My postanowiliśmy sprawdzić, jak Polacy wypadają w zestawieniu przygotowanym przez Google Trends, które dotyczy najczęściej wyszukiwanych słów w wyszukiwarce Google.

Wszyscy jesteśmy sportowcami

Okazuje się, że piłka nożna to dyscyplina, której rozgrywki Polacy śledzą z zapartym tchem. Najczęściej wyszukiwanym hasłem w przeglądarce Google w roku 2018 w kategorii „Wydarzenia” były „Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2018”. Co ciekawe, największa liczba wyszukiwań tego hasła przypadła na województwa opolskie oraz świętokrzyskie. Piłka nożna pokonała stojące na drugim miejscu podium hasło „Wybory samorządowe 2018” oraz „Eurowizję 2018”, która zajęła trzecie miejsce. Zainteresowanie międzynarodowym konkursem muzycznym w popularnej wyszukiwarce odbiło się głębokim echem w 2018 roku dwukrotnie. Wszystko za sprawą Eurowizji dla dorosłych oraz osobnej, zorganizowanej dla dzieci, która odbyła się 25.11.2018 roku w Mińsku i w której zwyciężyła pochodząca z Jasła (woj. podkarpackie) Roksana Węgiel. Ten fakt także znalazł odbicie w rankingu Google Trends – to właśnie mieszkańcy Podkarpacia najczęściej wyszukiwali hasło „Eurowizja 2018” w Google.

Wspominamy tych, którzy odeszli

W roku 2018 często wyszukiwaliśmy w Google również informacje  na temat postaci, które nas opuściły – artystów, muzyków, sportowców. Pierwsze miejsce w rankingu najczęściej wyszukiwanych osób zajmuje „Avicii”, popularny DJ, którego choroba i śmierć w młodym wieku zaskoczyła wielu fanów. Kolejnym popularnym wynikiem jest hasło „Tomasz Mackiewicz”, świadczące o wielkim zainteresowaniu i śledzeniu losów tragicznie zakończonej wyprawy polskiego himalaisty na Nanga Parbat, dziewiątego co do wysokości szczytu świata. Trzecie miejsce w rankingu Google Trends zajmuje „Kora” – pseudonim artystyczny polskiej ikony muzyki i popkultury, która zmarła w minionym, 2018 roku. Co ciekawe, doniosłe i emitowane przez telewizje na całym świecie wydarzenie, jakim był ślub angielskiej pary książęcej – Harrego i Meghan nie odbił się szerszym echem w polskich wynikach wyszukiwania. Imię i nazwisko księżnej (bez odnośników do wydarzenia!) pojawiło się na czwartym miejscu w wynikach wyszukiwania najpopularniejszych osób, a najczęściej wyszukiwanym tematem pokrewnym był… ślub księcia Williama i księżnej Kate! Najwidoczniej lubimy porównywać?

Historia, banki i …RODO

Najpopularniejsze hasła wyszukiwane w wyszukiwarce Google to te, które zaczynają się od słów „Co to jest…?” Ten typ pytań w roku 2018 zdominowany został przez RODO, czyli wprowadzoną w 2018 roku w życie nowelizację ustawy o ochronie danych osobowych. Srebrny medal w wynikach wyszukiwania omawianej kategorii należy do pytania „Co to jest niepodległość?”, co prawdopodobnie wynika z hucznie obchodzonej setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Pokrewne zapytania w temacie niepodległości brzmią: ”piosenka co to jest niepodległość” oraz „co to jest niepodległość tekst”. Mimo pewnej dozy zaskoczenia sprawdziliśmy temat i okazało się, że chodzi o nazwę piosenki dla dzieci, wykonywanej przy okazji szkolnych akademii. To doskonały przykład na wykorzystanie wyszukiwarki w celach edukacyjnych. Trzecie miejsce w kategorii należy do „Co to jest RRSO?”, czyli skrótu od rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania. Jak wynika z wykresu stworzonego dla tego hasła, temat nadal wzbudza spore zainteresowanie wśród polskich internautów. To całkiem naturalne zjawisko – lubimy być na bieżąco, zwłaszcza w kwestiach tak ważnych, jak pieniądze.

Kler – popularny nie tylko w kinach

Kategoria „filmy” jest chyba jedną z naszych ulubionych? Bez podpowiedzi Google Trends zgadliśmy, że to właśnie bijący rekordy popularności kinowej „Kler” Wojciecha Smarzowskiego zdobędzie podium rankingu. Pierwsze wyniki wyszukiwania filmu pojawiły się już w lipcu, kiedy do sieci trafiły zwiastuny zapowiadające dzieło, a najwięcej wyników wyszukiwania odnotowano w województwie łódzkim. Drugie miejsce należy do „Bohemian Rhapsody”, opowiadającego o życiu legendarnego lidera zespołu Queen – Freddiego Mercury’ego. Trzecie miejsce to „Planeta Singli 2”, będąca kontynuacją polskiej komedii romantycznej z 2016 roku z Maciejem Stuhrem i Agnieszką Więdłochą w rolach głównych. Zaraz za podium uplasowała się „Ciemniejsza strona Greya” oraz „Kobiety Mafii”. Jak wskazują powyższe dane, nasz polski gust filmowy okazuje się być dość mocno zróżnicowany.

Kategoria: Ile…?

Przyznajemy, że najpopularniejsze wyniki wyszukiwania w tej kategorii nieco nas zaskoczyły. Na pierwszym miejscu pojawiło się pytanie „Ile palców ma koń?” Postanowiliśmy nieco podrążyć temat… Zapytanie to pojawiało się w wynikach wyszukiwania Google na przełomie 08 – 28 lipca ubiegłego roku. Okazuje się, że z takim właśnie pytaniem w tamtym czasie ma się mierzyć jeden z uczestników popularnego teleturnieju „Milionerzy!”. Odpowiedź brzmiała równie zaskakująco, co pytanie: koń ma jeden palec u kończyny? Drugie miejsce w rankingu pytań rozpoczynających się od słowa „Ile…?” zajmuje „Ile zebrał WOŚP?”, a trzecie „Ile do wakacji?”. Wykres dotyczący tematyki wakacyjnej w początkowych miesiącach roku osiągał wzrosty, natomiast od czerwca do września gwałtownie malał. Podobne, równie popularne pytania w postaci „Ile dni szkoły do wakacji?” wywołały w nas błogie wspomnienia, kiedy to niecierpliwie czekaliśmy na upragniony moment „wolności”.

W dobie mediów społecznościowych i szybkiego przepływu informacji, które docierają do odbiorcy wieloma kanałami skupienie się wyłącznie na interesujących treściach może okazać się utrudnione. Jak wynika z przedstawionych przez Google Trends danych Polacy są na bieżąco z wydarzeniami z kraju i ze świata, sprawdzają również regularnie, co dzieje się w sporcie, kulturze i polityce. Fakt ten napawa optymizmem – Internet istnieje nie tylko w celach rozrywkowych ale przede wszystkim po to, by udostępniać informacje, na których w danym miejscu i czasie zależy konkretnemu użytkownikowi.

Czytaj inne artykuły

Kampania reklamowa YouTube w kilku krokach

Kampania reklamowa YouTube w kilku krokach

All rights reserved LUPIGO.PL © 2024

/ Polityka prywatności