2019-04-24

Rola content marketingu w kreowaniu marki

W wielu artykułach branżowych możemy przeczytać o ogromnej roli przypisywanej  tworzeniu strategii content marketingowej. Warto przyjrzeć się jej szczególnie przez pryzmat tworzenia i budowania marki.

W tym artykule odpowiadamy na pytanie, czym tak właściwie jest content marketing i dlaczego odgrywa olbrzymią rolę w tworzeniu kompletnej strategii marketingowej.

Czym tak naprawdę jest content marketing?

Wgłębiając się w zasady i rodzaj prowadzonych działań w obrębie content marketingu warto uświadomić sobie, że nie został on stworzony na potrzeby działań reklamowych w Internecie. Tak naprawdę content marketing istniał w mediach od dawna, a jego zadaniem było przekazywanie  wiedzy w konkretnym celu. Doskonałym tego przykładem mogą być czasopisma branżowe, które za pomocą wartościowych artykułów przekazywały nie tylko wiedzę, ale i reklamowały określone produkty. Content marketingiem współcześnie nazywamy rodzaj strategii marketingowej, której podstawowym narzędziem jest słowo i tworzenie za jego pomocą atrakcyjnych, przydatnych treści skierowanych do określonej grupy docelowej. Kluczową informację odgrywa przy tym fakt, że content marketing jest ściśle powiązany z kreowaniem wizerunku marki oraz budowaniem jej świadomości u klientów. W przeciwieństwie do utartych schematów reklamowych, których najważniejszą rolą jest nadanie przekazu, ten rodzaj działań opiera się na budowaniu relacji i stwarzaniu interakcji pomiędzy komunikatem, a odbiorcą. Podstawowym założeniem strategii content marketingowej jest przekonanie, że obie strony czerpią z jej poprawnego funkcjonowania. Dzięki kierowaniu przekazu odbiorca otrzymuje niezbędną wiedzę, która w konsekwencji może prowadzić go do zakupu, natomiast nadawca przekazu zbiera istotne informacje na temat osób zainteresowanych jego produktami lub usługami.

Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu strategii w content marketingu?

Podejmując długotrwałe działanie promocyjne warto zdawać sobie sprawę z faktu, że content marketing nie jest jednorazowym działaniem, które możemy podjąć w wolnej chwili.  Bez odpowiednio zaplanowanej strategii nie jesteśmy w stanie osiągnąć na tym polu spektakularnych sukcesów. W czasach konkurencji i rywalizacji marek o klienta, walczyć można nie tylko poprzez stosowanie promocji, ale również poprzez nasycenie stron internetowych czy fanpage’y wartościowymi z punktu widzenia klienta treściami. Warto skorzystać z pomocy profesjonalistów w tej dziedzinie. Przy wyborze agencji marketingowej warto zdecydować się na taką, która potrafi wczuć się w rolę klienta i doradzić, jakiego rodzaju przekazy i w jakich miejscach umieszczane są w stanie przekonać nas do podjęcia decyzji zakupowej. Kluczową rolę ogrywa tu dobór odpowiednich kanałów przekazu, za pomocą których chcemy przekazywać komunikaty i budować świadomość klientów. Warto pamiętać, by korzystać z takich kanałów, które w oczach potencjalnego odbiorcy uznawane są za wartościowe. Stąd też obecność strategii content marketingowej w social mediach i na branżowych blogach. Kolejną istotną informacją, która należy wziąć pod uwagę, budując strategię content marketingową jest optymalizacja publikowanych materiałów pod kątem SEO. Atrakcyjnie przekazywane treści sprzyjają optymalizacji stron internetowych. Popularne, świetnie napisane pod kątem merytorycznym przekazy nie tylko zwiększają naszą wiarygodność w oczach potencjalnego klienta, ale i mogą przyczynić się również do ich wyższego wyniku w pozycjach wyszukiwania. Warto więc pamiętać o tym, by publikowane teksty zawierały odpowiednie słowa kluczowe oraz były przyjazne dla algorytmów wyszukiwarki, co może mieć w dalszej kolejności wpływ na odpowiednie pozycjonowanie marki w wyszukiwarce Google. W tym przypadku radzimy skorzystać z porad specjalistów – doświadczona agencja reklamowa i wykfalifikowani specjaliści od SEO  z pewnością doradzą, jakie przekazy warto  kierować do odbiorców.

Trendy w content marketingu na rok 2019

Podobnie jak cały proces społeczny, który nazywamy marketingiem zmienia się i ewoluuje, tak i content marketing również ulega nieustannym przemianom. Podejmując współpracę z agencją marketingową na tym gruncie, warto pamiętać o głównych trendach i kierunkach, jakimi warto podążać:

  • Content marketing jest niezbędnym elementem w tworzeniu marki – by zdać sobie sprawę z wagi, jaką niesie za sobą rzetelnie przedstawiona informacja warto postawić się na miejscu potencjalnego klienta i pomyśleć, jakiego rodzaju przekaz i dlaczego jest w stanie przekonać go do zakupu. Jak każda dziedzina życia, tak i content marketing również pozostawia niszę, którą warto uzupełnić wartościowymi, nowymi treściami.
  • Marketing wirusowy nadal się sprawdza. Jego rolą jest sprawienie, by klienci danej marki chętnie dzielili się z innymi użytkownikami opiniami na jej temat oraz budowali jak najlepsze skojarzenia z nią związane. Działając w obszarze marketingu wirusowego warto znać zasady działania social media, a także wykorzystywać fora oraz blogi branżowe.
  • Materiały video – przekazy filmowe są coraz częściej wykorzystywane w komunikacji z klientem. Przyswaja się je znacznie lepiej niż sam tekst i świetnie się przyjęły w social mediach. Jak pisaliśmy już w jednym z artykułów (link do postów z trendami w marketingu 2019), coraz większe znaczenie jeśli chodzi o typ przekazu odgrywają transmisje prowadzone na żywo. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że to one w przyszłości zdominują content marketing. Przy tworzeniu video warto wziąć pod uwagę fakt, że o ich atrakcyjności decydują pierwsze sekundy trwania, a także kanały, w których filmy są dystrybuowane. Innego przekazu oczekiwać będą użytkownicy sklepu odzieżowego, chcący zakupić konkretny model produktu, innego zaś fani zdrowego jedzenia, poszukujący w sieci przepisów i produktów ułatwiających im przestrzeganie wybranego stylu życia.
  • Długie teksty – w chwili obecnej obserwujemy powrót do tworzenia długich tekstów. Okazuje się, że użytkownicy, umiejący odróżnić przekaz promocyjny od zwykłego tekstu, czują się nieco zrażeni, gdy artykuł, który miał okazać się interesujący, nagle okazuje się nieprzydatną reklamą. Coraz częściej chcemy czytać merytoryczne, profesjonalnie stworzone teksty, niosące ze sobą odpowiedni ładunek wiedzy. Gdy mamy do czynienia z publikacją, która w skuteczny sposób odpowiada na wszystkie postawione pytania, chętnie się nią dzielimy, chociażby w mediach społecznościowych. Mimo, iż przekazywanie linków w social mediach nie odbije się wielkim echem w pozycjonowaniu strony, to jednak odgrywa bardzo ważną rolę w budowaniu pozycji i świadomości marki.
  • Chatboty – o technologii chatbota możecie przeczytać tutaj. Narzędzie to, przyjmujące najczęściej wygląd niewielkiego okienka i imitujące swoim wyglądem popularne komunikatory, pozwala w sposób automatyczny kontaktować się z potencjalnym odbiorcą, klientem marki. Dzięki jego zastosowaniu użytkownik w szybki sposób może otrzymać odpowiedzi na interesujące go tematy oraz kierować do przydatnych treści na stronie.
  • Zmiany w ścieżce marketingowej – podejście wedle którego zdobywamy klienta, sprzedając mu produkt i kończąc z nim kontakt odchodzi do lamusa. Współcześnie ważne jest także to, by raz pozyskany klient powrócił. Firmom coraz częściej zależy nie tyle na pozyskaniu jednorazowego zakupu, co również na tym, by klient został ich stałym „fanem” i polecał usługi lub produkty na zewnątrz. Odpowiedni marketing treści potrafi wywołać długotrwałe zaangażowanie i przywiązanie klienta. Z tego powodu warto zadbać o dostosowanie form wypowiedzi podkreślających wyjątkowość klienta i zadbać o obsługę posprzedażową.

Content marketing a praca copywritera

Rozważając rolę copywritera w tworzeniu strategii content marketingowej warto zaznaczyć, że jego pozycja nie jest równorzędna z pracą content marketera. Copywriting polega na tworzeniu tekstów, natomiast w tworzeniu contentu bierzemy pod uwagę także inne formy przekazu (m.in. wspominane materiały viedo). O zasadach pracy copywritera pisaliśmy tutaj. Mimo wszystko, copywriter tworzący treści dla content marketingu powinien być świadom reguł, jakimi takie przekazy się rządzą. Okazuje się , że obecnie teksty pisane przez ekspertów w branży, którzy mają określoną reputację bardzo często są premiowane w wynikach wyszukiwania. Przy podjęciu współpracy z osobami, tworzącymi treści warto wziąć pod uwagę poziom wypowiedzi, jaki reprezentują. Praca copywritera, a dokładnie jakość tworzonych przez niego tekstów stanowią niezbędne ogniwo do tego, by działania w obszarze content marketingu miały sens. Czasy pisania tekstów na 1000 znaków odchodzą do lamusa. Podjęcie współpracy z copywriterem powinno być równe rozpoczęciu działania ze specjalistą. Przy okazji warto zauważyć, że tworzenie strategii content marketingowej to nie tylko same treści. To suma działań i komunikacji całej struktury. Tutaj znów odnosimy się do tego, by korzystać z pomocy profesjonalistów – w przypadku świadomego planowania długotrwałych działań, warto polegać na współpracy z profesjonalną agencją reklamową.

Content marketing jest doskonałym sposobem na budowanie skutecznej i długotrwałej więzi z klientem. Jeśli strategia jego działania jest skutecznie opracowana, może w realny sposób przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie, świadomości danej marki, w konsekwencji wyników sprzedażowych i rozwoju firmy. Podczas planowania działań w obszarze content marketingu warto wziąć pod uwagę przede wszystkim potrzeby klienta i jego styl komunikacji oraz pamiętać, że wymagania odbiorców mogą okazać się zróżnicowane – długie artykuły nie sprawdzą się u każdego z nich, podobnie jak dynamiczne materiały video czy komunikacja za pomocą chatbotów.

Szukasz skutecznego sposobu na pozyskanie klientów?

Rozważasz stworzenie strategii content marketingowej dla swojej marki?

Napisz do nas!

Doświadczony zespół przygotuje propozycje działań reklamowych dostosowanych do Twojego biznesu.

 >>KONTAKT<<

All rights reserved LUPIGO.PL © 2024

/ Polityka prywatności