2024-03-22
Adaptacja do nowej ery prywatności: wdrożenie Consent Mode v2
Marzec 2024 przynosi istotne zmiany dla świata marketingu i zarządzania stronami internetowymi. Wprowadzenie przez Unię Europejską rozporządzenia Digital Markets Act (DMA) wymaga od firm dostosowania metod zbierania i przetwarzania danych użytkowników. To wymusza przegląd i adaptację obecnych metod analizy danych. W odpowiedzi na te wyzwania, Google proponuje aktualizację swojego narzędzia – Consent Mode w wersji drugiej, która ma pomóc firmom w zachowaniu zgodności z nowymi przepisami.
Spis treści:
- 1. Co to jest Consent Mode
- 2. Co zmienia Consent Mode v2
- 3. Co zostało dodane do Consent Mode v2
- 4. Powody dla których warto zaimplementować Consent Mode oraz potencjalne konsekwencje jego nieobecności
- 5. Jak to zrobić?
1. Co to jest Consent Mode
Consent Mode, wprowadzony przez Google, jest nowatorskim rozwiązaniem umożliwiającym właścicielom witryn internetowych skuteczne zarządzanie zgodami użytkowników dotyczącymi prywatności, zwłaszcza w kontekście plików cookie i technologii trackingowych. To narzędzie pozwala na dostosowanie użycia aplikacji takich jak Google Analytics oraz Google Ads w oparciu o zgody udzielone przez użytkowników. Kluczową funkcją Consent Mode jest ułatwienie przedsiębiorstwom dostosowania się do przepisów ochrony danych osobowych, takich jak RODO, jednocześnie ograniczając negatywny wpływ na gromadzenie informacji analitycznych i skuteczność kampanii reklamowych.
2. Co zmienia Consent Mode v2
Ta aktualizacja wcześniej omawianego mechanizmu umożliwia Google dostosowanie do wymagań Aktu o Rynkach Cyfrowych (Digital Markets Act) Unii Europejskiej. Nowe przepisy nakładają na wyszukiwarki i platformy społecznościowe dodatkowe zobowiązania, w tym konieczność zapewnienia, że przetwarzanie danych użytkowników odbywa się tylko za ich zgodą. Dzięki Consent Mode v2, właściciele stron muszą wyraźnie wskazać, jakie zgody zostały udzielone przez użytkownika. W przypadku braku takich informacji, system będzie interpretował to jako odmowę zgody. W odróżnieniu od poprzedniej wersji, gdzie tryb zgody był opcjonalny, teraz staje się on obowiązkowy dla firm używających narzędzi analitycznych Google, reklam Google Ads, piksela Facebooka, zbierających subskrypcje newslettera.
Kolejną istotną zmianą dla marketerów i właścicieli stron jest wprowadzenie Advanced Consent Mode które pozwala na zbieranie przez Google sygnałów od użytkowników, którzy nie wyrazili zgody. Te dane są wykorzystywane do modelowania konwersji oraz badania zachowań odwiedzających witryny, przy czym zebrane sygnały nie mogą być powiązane z konkretnymi użytkownikami.
3. Co zostało dodane do Consent Mode v2
We wcześniejszej wersji Consent Mode dostępne były zgody:
ad_storage:
- Odpowiada za przechowywanie danych związanych z reklamami, takich jak pliki cookie DoubleClick i pliki cookie remarketingowe.
- Umożliwia śledzenie konwersji i wyświetlanie spersonalizowanych reklam.
analytics_storage:
- Odpowiada za przechowywanie danych analitycznych, takich jak czas spędzony na stronie, odwiedzane strony i kliknięcia.
- Umożliwia analizę ruchu na stronie i optymalizację jej działania.
functionality_storage:
- Odpowiada za przechowywanie danych niezbędnych do funkcjonowania strony internetowej, takich jak preferencje językowe i ustawienia logowania.
- Umożliwia spersonalizowanie doświadczenia użytkownika.
security_storage:
- Odpowiada za przechowywanie danych związanych z bezpieczeństwem, takich jak tokeny uwierzytelniające i informacje o zapobieganiu oszustwom.
- Chroni użytkowników przed atakami i zapewnia bezpieczeństwo strony internetowej.
Nowa wersja Consent Mode wprowadza do mechanizmu uzyskiwania zgody dwa dodatkowe parametry
ad_personalization:
- Odpowiada za to czy użytkownik wyraża zgodę na wykorzystanie jego danych w celach remarketingowych.
ad_user_data:
- Odpowiada za to czy użytkownik wyraża zgodę na wykorzystanie jego danych osobowych w celach reklamowych.
Kolejną nowością wprowadzoną przez Google są dodane statusy gcs (Google Consent State) i gcd (Google Consent Decision) które odpowiadają za przesyłanie danych dotyczących statusu zgody użytkownika do Google
– Parametr gcs formuje Google o aktualnym statusie zgody użytkownika na danej stronie internetowej. Możliwe wartości statusu:
G100 | Nie została udzielona żadna zgoda. |
G110 | Google Ads ma zgodę, Google Analytics nie. |
G101 | Google Analytics ma zgodę, Google Ads nie |
G111 | Zarówno Google Ads, jak i Google Analytics posiadają zgodę. |
G100 jest to możliwe tylko w „Trybie zaawansowanej zgody”.
Parametr gcd koduje wartości wszystkich czterech sygnałów zgody (ad_storage, analytics_storage, ad_user_data ad_personalization)
Przykład ciągu parametru gcd
gcd=11<ad_storage>1<analytics_storage>1<ad_user_data>1<ad_personalization>5
Jak to wygląda w praktyce:
Wchodząc na stronę otrzymujemy następne parametry, jest to status domyślny przed update zgody:
Po zaakceptowaniu plików cookie otrzymujemy następujące parametry:
Zakładając inny scenariusz, użytkownik akceptuje tylko pliki cookies statystyczne otrzyma następujące parametry:
G101- GA4 ma dostęp, ale Google Ads już nie
Zaakceptowana zgoda analityczna, posiada status po dokonaniu zgody „r”, która oznacza zgodę po aktualizacji
13<ad_storage>3<analytics_storage>3<ad_user_data>3<ad_personalization>5
Litera | Status domyślny (podczas pierwszego wejścia na stronę, lub wyczyszczeniu plików cookie) | Status po zgodzie/odrzuceniu plików cookie |
p | odmowa | brak update zgody |
q | odmowa | odmowa |
r | odmowa | zgoda |
4. Powody dla których warto zaimplementować Consent Mode oraz potencjalne konsekwencje jego nieobecności
Od marca 2024 roku, stosowanie Consent Mode staje się niezbędne, umożliwiając przestrzeganie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych. Jego zastosowanie pozwala na uniknięcie nie tylko kłopotów związanych z wizerunkiem marki, ale i na uniknięcie wysokich grzywien, które może nałożyć UODO (Urząd Ochrony Danych Osobowych) w Polsce.
Reklamodawcy używający Google Ads, którzy nie wprowadzą Consent Mode v2, mogą oczekiwać, że ich listy odbiorców w Google Ads zostaną zablokowane, a kampanie remarketingowe i możliwość śledzenia konwersji zostaną wstrzymane. Dodatkowo, istnieje ryzyko, że w przyszłości może dojść do zablokowania dostępu do ich kont Google Ads.
Mogą zostać również nałożone kary finansowe ze strony organów nadzoru. W Unii Europejskiej kary te mogą sięgać do 4% rocznego globalnego obrotu firmy lub 20 milionów euro, w zależności od tego, która kwota jest wyższa.
5. Jak to zrobić?
Proces wdrożenia Consent Mode v2 można rozpocząć od wyboru odpowiedniej platformy do zarządzania zgodami (CMP), która może być certyfikowanym partnerem Google, (lista certyfikowanych partnerów Google – TUTAJ)
lub skorzystać z autorskiego rozwiązania które wdrożą deweloperzy serwisu.
Następnie, należy skonfigurować baner cookie, aby prawidłowo zbierał zgody użytkowników, co jest ułatwione przez wykorzystanie certyfikowanych narzędzi CMP.
Implementacja może przyjąć formę podstawową lub zaawansowaną, w zależności od potrzeb i złożoności strony internetowej. W modelu podstawowym, często wystarczające jest zastosowanie standardowych ustawień dostarczanych przez CMP. Model zaawansowany wymaga indywidualnej konfiguracji i może obejmować szczegółowe zarządzanie zgodami na różne rodzaje danych lub działania analityczne.
Po wdrożeniu, niezbędna jest weryfikacja działania systemu zarządzania zgodami oraz Consent Mode v2. Wykorzystuję się do tego narzędzia takie jak Tag Assistant oraz rozszerzenie Analytics Debugger pozwalają one na sprawdzenie, czy zgody są prawidłowo rejestrowane i przetwarzane. Należy również pamiętać o odpowiednim ustawieniu dodanych tagów w Google Tag Manager.
Autor: Łukasz Moskal – Specjalista PPC w LUPIGO
Specjalista w dziedzinie reklam PPC, który codziennie wykorzystuje możliwości Google Ads i Microsoft Advertising, by tworzyć i optymalizować skuteczne kampanie reklamowe. Specjalizuje się również w analityce internetowej, co umożliwia mu nie tylko dokładne śledzenie wyników, ale także efektywne dostosowywanie strategii marketingowych, aby maksymalizować ich efektywność. Oprócz tego, że stale i z zapałem poszerza swoją wiedzę, jest entuzjastą aktywnego wypoczynku, z wyjątkowym zamiłowaniem do wędrówek górskich.