5 głównych trendów w marketingu internetowym roku 2019

5 głównych trendów w marketingu internetowym roku 2019

Nadejście roku 2019 przyniosło w świecie marketingu internetowego wiele zmian i zapowiedzi tego, co może się wydarzyć w ciągu kolejnych miesięcy.

Jesteś ciekaw nowości i możliwości, które możesz wdrożyć w swoim biznesie? Jeśli tak, zapraszamy Cię do lektury!

 

1. SEO wciąż ma znaczenie

Często mamy wrażenie, że czas mija coraz szybciej, a zasób wiedzy, którą możemy otrzymać za pomocą Internetu jest mocniej niż kiedykolwiek rozległy. Najczęściej potrzebne informacje pragniemy pozyskać natychmiast i najlepiej, gdyby od razu były dopasowane do naszych potrzeb. Biorąc pod uwagę powyższe fakty Google wychodzi naprzeciw potrzebom swoich użytkowników i stara się jak najmocniej skrócić czas, który poświęcamy na wyszukiwanie informacji. Każdy, kto ze swoimi treściami chce być wysoko w rankingu wyszukiwania powinien tworzyć je tak, by były wiarygodne, autentyczne oraz specjalistyczne. Te cechy jednak nie wystarczają, by prezentowana przez użytkownika wyszukiwarki treść znalazła się na pierwszym miejscu listy wyszukiwania. Optymalizacja treści, promocja oraz budowanie autorytetu strony www pozostają niezmienne, jeśli chcemy zadbać o wysoką pozycję w rankingu wyszukania. W nadchodzącym roku przy podejmowaniu działań optymalizacyjnych warto wziąć pod uwagę przede wszystkim doświadczenie użytkownika płynące z przeglądanych stron. W sytuacji sprzedażowej liczy się ogół doświadczeń klienta, tzw. customer experienxe, a w przypadku użytkowników stron internetowych niemałe znaczenie ma tak zwane UX, czyli user experience. Dla osoby przebywającej na stronie internetowej w 2019 roku najważniejsza będzie szybkość jej ładowania i dostępność danych. To, że sesje wykonywane na ekranach smartfonów i tabletów stanowią obecnie ponad połowę wszystkich odwiedzin nie jest żadną nowością. Każdego roku strony dopasowane do urządzeń mobilnych priorytetyzuje się coraz mocniej. Warto postarać się, by najważniejsze treści na stronie ładowały się jako pierwsze, wyświetlając się poprawnie zarówno w pionie jak i poziomie, a użytkownik mógł łatwo przechodzić do celu, czego przykładem mogą być zakupy ułatwione do tego poziomu, by można je zrobić za pomocą jednego kliknięcia. Jeśli podczas odwiedzania Twojej strony Google odnotuje zadowolenie użytkownika płynące z pobytu na niej, może umieścić ją wyżej przy indeksacji i rankingowaniu. Warto więc zainwestować w optymalizację strony pod kątem doświadczenia odwiedzającego.

2. Personalizacja, czyli prosto do celu

Skierowanie treści do konkretnych typów użytkowników sprawdza się dużo bardziej niż przekazy kierowane do ogółu. Personalizacja daje odbiorcy wrażenie, że otrzymywane informacje są oparte na jego indywidualnych potrzebach i wyborach. Współczesny użytkownik odrzuca komunikaty, które nie są zindywidualizowane, stąd w branży zauważalna jest silna potrzeba wykorzystywania systemów automatyzacji procesów oraz tworzenie oryginalnej treści na podstawie dotychczasowej ścieżki odbiorcy. Przyglądając się ścieżce zakupowej klienta specjaliści od e-commerce są w stanie przewidzieć jego oczekiwania, zoptymalizować ceny produktów oraz zbudować całość kampanii promocyjnej – swoistą „otoczkę” tworzoną poza samym sklepem, np. za pomocą reklam w social media. Personalizację przekazu ułatwia dostępność danych – dzięki pozyskaniu historii zakupów, zachowań konsumenta czy klikanych linków jesteśmy w stanie zebrać niezbędne informacje i jeszcze lepiej dopasować je do indywidualnych potrzeb użytkownika. Personalizacja jest i będzie nadal jednym z głównych trendów w marketingu internetowym. Gwarancja sukcesu w kontakcie z klientem lub odbiorcą treści zależeć będzie coraz mocniej od trwałych relacji z konsumentami opartych na poprawie dotychczasowych doświadczeń, koncentracji na „tu i teraz”, udoskonalonej reklamie i przepływie komunikacji.

3. Transmisje na żywo zamiast telewizji

Transmisje prowadzone na żywo realizowane w kanałach typu You Tube, Facebook czy Instagram staną się bardzo popularną metodą przyciągnięcia odbiorcy. Niski koszt, niewielka ilość poświęconego czasu i dostępność narzędzi sprawiają, że sięgać po nie mogą małe firmy oraz pojedynczy użytkownicy. Dzięki transmisjom prowadzonym na żywo odbiorca ma wrażenie autentyczności, dostępności treści oraz otwartości – często w opozycji do tworzonych nieraz długotrwałych strategii kampanii. W trakcie relacji na żywo mamy możliwość doświadczenia pewnej prawdziwości, co jest ważne szczególnie w kontekście budowania zaufania do marki. Prym wśród serwisów oferujących rozmaite materiały video prawdopodobnie nadal wiódł będzie YouTube, zaraz za nim zapewne plasować się będzie Instagram, który co jakiś czas proponuje swoim użytkownikom nowe narzędzia, pozwalając tworzyć coraz bardziej zaawansowane materiały video. Użytkownicy Instagrama cenią sobie możliwość utożsamiania się ze zwykłymi, podobnymi do siebie ludźmi, zmagających się ze zbliżonymi problemami. Współcześnie coraz mocniej stawiamy na szczerość i autentyczność, czujemy się nieco przesyceni reklamami oferowanymi przez influencerów, umiejąc prawie bezbłędnie rozróżnić posty sponsorowane od tego, co proponują niezależnie od kontraktów reklamowych. Wszystkie te zachowania i doświadczenia wpłyną na jeszcze mocniejszą niż dotychczas pozycję vlogów oraz relacji na Stories.

4. Chatboty pomocne w komunikacji

Olbrzymia popularność mediów społecznościowych i dostępność wiedzy sprawia, że użytkownicy poszukują natychmiastowego rozwiązania ich problemów. Będąc marką otwartą na klientów, która pragnie usprawnić komunikację z nimi, warto zastosować technologię chatbota. Ubiegły rok zdecydowanie należał do robotów, choć na samym początku, gdy się pojawiły budziły sporo wątpliwości zarówno po stronie twórców, jak i użytkowników. Ta bariera została skutecznie przełamana- chatboty nie są już tak sztuczne, jak na początku, a dobrze zaprogramowane mogą rozwiązać wiele problemów bez ingerencji człowieka. Sztuczna inteligencja w roku 2019 będzie jeszcze mocniej spersonalizowana i naturalna, pozwalając na przesyłanie w Messengerze materiałów reklamowych oraz edukacyjnych. Użycie chatbota na stronie internetowej może przyczynić się do wzrostu ruchu oraz sprzedaży w witrynie. Klienci poznają za jego pomocą firmę, ofertę i mogą łatwiej podjąć decyzję zakupową. Wirtualny doradca pomoże przy wyborze produktu, usługi oraz pełnić będzie funkcję informacyjną. Nie zastąpi nadal realnej obsługi klienta z udziałem człowieka, jednak zapewni natychmiastowe reagowanie na wiadomości użytkowników i bardziej nowatorski wizerunek firmy. Uważamy, że w 2019 roku sztuczna inteligencja będzie nadal się rozwijać i dawać możliwości w przestrzeni konkurencyjności.

5. Marketing oparty na danych w trosce o zaangażowanie

Skupienie się na uzyskiwaniu danych i indywidualnych działaniach marketingowych, pozwala znacznie polepszyć jakość obsługi użytkownika, pozyskać nowych, zaangażowanych klientów, budować wizerunek i z czasem – lojalność wobec marki. To trend, który utrzymuje się od kilku lat i nic nie zapowiada jego zmierzchu. Pieniądze, które wydajemy na kampanie reklamowe i działania marketingowe mają procentować oraz dawać coraz to lepsze efekty. By tak się działo, potrzebujemy na bieżąco monitorować zachowania użytkownika i gdy zachodzi potrzeba, kierować nasze początkowe założenia na inne tory. To dzięki danym jesteśmy w stanie docierać z komunikacją do odpowiednich grup docelowych, znajdujących się w odpowiednim miejscu, czasie, z ich sprecyzowanymi potrzebami. Ten silny trend, który został nazwany data-driven marketing (marketing oparty na danych) zmienił wiele aspektów dotychczasowego marketingu – przede wszystkim podejście do zakupu mediów, zarządzania relacjami z klientami oraz tworzenia komunikatów przekazywanych do odbiorcy w czasie rzeczywistym. W 2019 roku trend ten zostanie zachowany, a dane wciąż będą wykorzystywane do pozyskiwania leadów oraz generowania sprzedaży online.

Jak wynika z powyższego artykułu rok 2019 nie będzie rokiem zupełnie innowacyjnym w obszarze marketingu internetowego. Z pewnością świat marketingu skupi się na pogłębianiu już podjętych tematyk. Wszystkie działania łączyć będzie skierowanie ich w stronę użytkownika, by jeszcze mocniej go poznać, zbudować nić zaufania i zaoferować produkty jak najmocniej dopasowane do jego preferencji.